Orkesten

Opleidingsorkest:

Muziekvereniging St. Willibrordus heeft een actief opleidingsorkest. Het orkest telt zo’n twintig leden. Uiteraard is het belangrijkste doel van dit orkest om bij te dragen aan de muzikale ontwikkeling van de leden. Het opleidingsorkest leert de leden om in groepsverband te spelen en bereid hen voor op het lidmaatschap aan de grote orkest.

Maar ook gezelligheid en het versterken van het verenigingsgevoel hoort ook zeker tot de doelstellingen. Onder leiding van Marco Martens groeit het orkest steeds meer uit tot een volwaardig muziekgezelschap.

Wilt u zich eens kennismaken? Kom dan gerust eens langs tijdens de repetitie van het orkest. Die vindt plaats op donderdag van 19.00 – 20.00 uur in dorpshuis De Es.

Slagwerkgroep:

De slagwerkgroep telt op dit moment ook ongeveer twintig leden. Naast volwassenen mag de groep zich gelukkig prijzen met een grote groep jeugdleden.

De slagwerkers staan onder leiding van instructeur Coen Blokx.  Naast de gezamenlijke optredens met de fanfare treedt de slagwerkgroep ook regelmatig afzonderlijk naar buiten. Zij deinzen daarbij niet terug voor het gebruik van niet alledaagse slagwerkinstrumenten zoals oude olievaten of Afrikaanse Djembees.

Hun solo-optredens worden vaak gekenmerkt door een hoog entertainmentgehalte. Legendarisch zijn inmiddels hun spectaculaire optredens tijdens het bierpompfeest en het jaarlijkse vriendenconcert. De slagwerkgroep maakt zowel tijdens repetities als tijdens optredens gebruik van het hele scala aan slagwerkinstrumenten: gong, kleine trom, dieptetrom, triangel, grote trom, xylofoon, enzovoort.

De slagwerkgroep repeteert iedere maandag van 20.00 – 22.00 uur in dorpshuis de Es.

Groot fanfare orkest:

Het groot orkest van Muziekvereniging St. Willibrordus telt momenteel ongeveer 45 leden. Pubers, senioren en alles wat in leeftijd daartussen zit, is vertegenwoordigd.

Juist deze gemêleerde samenstelling maakt het orkest tot een boeiend gezelschap waar iedereen zich thuis voelt.  Om toegelaten te worden tot het groot orkest is minimaal het A-diploma noodzakelijk. Het orkest speelt onder leiding van dirigent Hans Broes en komt uit in de 3e divisie van de Brabantse Bond.

Naast de jaarlijkse concerten in en buiten Esch zorgt het orkest ook voor de muzikale opluistering van allerlei evenementen. Naast diverse serenades , spelen we bij de jaarlijkse intocht van Sinterklaas, de avond 3 daagse, Koningsdag en het dauwtrappen op de eerste zondag van mei.

Het fanfare orkest repeteert iedere donderdag van 20.00 – 22.15 uur in dorpshuis de Es.

Dirigenten

Marco Martens werd geboren in Vught. Op 7 jarige leeftijd begon hij zijn muzikale leven bij jeugdharmonie Aloïsius in Vught.

Na een korte periode stapte hij over naar Harmonie Kunst en Vriendschap, waarvan hij ongeveer 13 jaar lid bleef. In de tussentijd begon hij met zijn studie trompet aan het conservatorium in Tilburg.

Als tweede hoofdvak studeerde Marco aanvankelijk Ha-Fa-directie.
Na zijn afstuderen was Marco fulltime werkzaam in de muziek. Na een aantal jaren besloot hij om zijn in het onderwijs voort te zetten en volgde hij de avondopleiding Pabo. Sinds zijn afstuderen in 2001 is hij werkzaam het speciaal onderwijs.

Vanaf dat moment hield hij zich nog uitsluitend op vrijwillige basis en als amateur bezig met muziek. Al vele jaren staat hij nu vol enthousiasme als dirigent voor het opleidingsorkest. Onder zijn bezielende leiding is dit gezelschap uitgegroeid tot een volwaardig orkest. De muzikale carrière waarvan hij ooit droomde is dankzij deze bezigheden uitgegroeid tot een fantastische hobby die zorgt voor de nodige ontspanning naast zijn drukke baan in het onderwijs.

Coen Blokx. Na een mislukte blokfluitcarrière start Coen  op 7-jarige leeftijd bij Tonn van de Veerdonk als leerling van de slagwerkgroep van Harmonie T.O.G. waar hij in de ban raakt van het trommelvirus.

Na twee jaar trommelen maakt de oefenpad plaats voor het drumstel en belandt Coen tijdens zijn middelbareschooltijd in zijn eerste bandje. Tijdens deze periode neemt hij ook de beslissing om zijn vervolgstudie volledig aan de muziek te wijden en zodoende besluit hij toelatingsexamen aan het Rotterdams Conservatorium te doen. Tijdens zijn studie speelt hij onder andere met Jan Akkerman, Thijsvan Leer, Henk Westbroek en Bluestopper Magic Frankie. Ook start hij zijn eigen lespraktijk en komt hij na zijn afstuderen in 1999 weer terug naar het Brabantse land om te gaan samenwerken met zijn oude meester Tonn waarbij de oprichting van Rhythm Impact een feit wordt.

Buiten het verzorgen van drum- en percussielessen stort hij zich tevens op het geven van workshops en instructie van slagwerkgroepen.  Daarnaast is Coen al sinds 1999 vaste kracht bij 'Saxotones Groovemission' en vanaf 2014 drummer van Nederlands vrolijkste folkband 'Pater Moeskroen'.

Hans Broes is geboren in Heusden-Zolder (B) op 18 december 1983. Vanaf zijn 9 jaar ging hij naar de Stedelijke Academie voor muziek, woord en dans in Beringen waar hij naast zijn hoofdvak trompet ook nog enkele jaren gitaar en schriftuur heeft gevolgd. Nadien gaat hij verder studeren aan het Lemmensinstituut in Leuven waar hij in 2008 het masterdiploma trompet behaalt en in 2010 het masterdiploma HaFaBra-directie.

Naast zijn studies volgde hij verschillende masterclasses bij o.a. Jens Lindeman, Joe Burgstaller, Heinz Friezen en Ivan Meylemans.

Hans is momenteel docent aan de muziekschool Art4U in Veldhoven (NL), Myouthic uit Thorn (NL) en het Lucerna-college in Houthalen (B).

Als trompettist is hij actief bij harmonieorkest St. Michaël uit Thorn (NL) en bij De Nieuwe Harmonie uit Lommel (B).

Daarnaast is hij dirigent van harmonieorkest St. Lucia uit Mierlo (NL), Muziekvereniging Kempengroen uit Steensel (NL) en de jeugdorkesten van het Veldhovens Muziekkorps uit Veldhoven (NL) en De Nieuwe Harmonie uit Lommel (B).”

CONTACT GEGEVENS BESTUUR

Haarenseweg 31, 5296 KA Esch